mhwc

Dag 4: Haut Koenigsbourg och Riquewihr med omnejd

Publicerad 2010-06-30 10:55:46 i Resa

Idag var cykelturen bara 28km.

Mellan bäddmadrassen och lakanet låg en tunn extra madrass. På ovansidan var den luddig, men undertill var den plastad. Det betydee dels att den halkade runt när man vände på sig, dels att man blev svettblöt på den sida som man hade ner. Efter gårdagens strapatser svettades vi en hel del, och följdaktligen blev det lite si och så med sömnen. Jag har varit med om värre på ett B&B i Glasgow; där var madrassen plastad och lakanet låg direkt på.

Väderleksrapporten från yr.no berättade att det skulle vara lite moln men uppehåll. Ute vräkte det ner. Fönstret i vårt rum var helt täckt av rinnande regn. Prognosen var i och för sig för Strasbourg, men det är inte så långt bort. Det kändes bra att förmidagen bestod av en busstur.

Frukosten var en standard buffefrukost, men man fick koka sina ägg själv i vad som såg ut som en liten fritös fylld med vatten. Det fanns inget tevatten. Jag provade kaffet, och det tävlade nog i uselhet med det som serveras på pizzeria Sandra i Ryd, Linköping: stått på platta länge och hållits varmt tills det smakar brännt och surt.

Besöket på Haut Koenigsbourg var bra. Fästningen ligger på drygt 700m höjd och det är en slingrande serpentinväg upp dit. Det är trångt i svängarna för en buss; förarna avskyr cyklister. Borgen var ett offer för de svenska trupperna 1632 och lämnades i ruiner i några hundra år. Den tyske kejsaren Wilhelm II lät restaurera den som en maktsymbol; mellan 1900 och 1908 lade man ner stora resurser på att återställa borgen till det skick den nu är i; en modern representation av hur den kanske såg ut på 1400-talet. Det är ett mäktigt byggnadsverk. Vi tog del av en guidad visning; den var mycket bra.

Efter att bussen kört oss tillbaka till hotellet var det dags för dagens cykling. Vädret hade bättrat sig; det var uppehåll och allteftersom avtog molnigheten tills det var helt klart och strålande sol. Färden gick utför, genom Mittelwihr, till det platta landet närmare Rhen. Picknicklunchen var efter en timme under körsbärsträd med mogna körsbär. Efter en stund fick vi sällskap av ett par storkar som tiggde. De åt allt de fick utom melon.

Picknickluncherna är ett tema med variation. Det är en grönsallad med dressing, idag med roquefortost och valnötter, en matigare sallad, idag potatissallad, ett par sorters paté, marinerade tomater, cornichons, frukt, bröd, ost, och skinka. Det finns jos, vatten, vin och öl. Efter att ha ätit för mycket cyklade vi förbi Ribeauvillés järnvägsstation vidare mot Illhausern, mot Ostheim, sedan Beblenheim och tillbaka till hotellet. Vi cyklade i maklig takt och njöt av turen.

(Här ser vi ett typiskt traditionellt hushörn på ett modernt hus: fasaden är putsad men man har lämnat hörnet fritt så alla kan se att man haft råd att bygga sitt hus i sten - båda våningarna.)

Vi åt kvällsmat på Le Grappe d'Or (den gyllene druvan). De var egentligen fullbokade, men vi charmade till oss ett bord. Till förrätt åt jag en fransk löksoppa med krutonger och ost. Till detta drack jag ett glas riesling. Huvudrätten var vit sparris med stekt kycklingbröst. Som tillbehör fick vi sauterad fänkål, palsternackspuré och stekt grov pasta som närmast kan beskrivas som finstrimlad knödel. Vi drack en torr, eller snarare torrare, pinot gris till huvudrätten. Sedan blev det en espresso och en lagrad plommonbrännvin, Prune Vieille. Plommonbrännvin är kanske mest känt för svenskar i form av slivovitz från forna Jugoslavien. Prune Vieille är av en betydligt bättre kvalitet än det jag druckit tidigare.