mhwc

Båt på engelska floder: dag 7.

Publicerad 2011-06-26 17:43:20 i Resa

Dag 7: 2011-06-15, onsdag.

Vi inledde dagen med att glida nerför floden från Somerlayton till Burgh Castle. Vi lade till vid marinans fria kaj och besökte ruinerna av ett romerskt fort som övergavs senast år 700. Det var imponerande murar och vår bedömning var att militärt var det ointagligt under den tid romarna höll det. Tre av de fyra murarna finns kvar, i mer eller mindre bra skick. Den fjärde har rasat utför branten och ner i det som då var vatten och idag är en våtmark.

Efter denna exkursion gick vi till The Fisherman's Inn och åt lunch; anka i apelsinsås, med pommes. Det var en riklig portion med en halv anka. Menyn beskrev den som "Crispy Duck in Orange Sauce", men när man hällt såsen på ankan är den inte krispig längre. När jag lagar anka brukar jag börja med att klappa in skinnet med kryddor; den här var väldigt milt kryddad. Jag är inte säker på om den ens var saltad. Apelsinsåsen var dock utmärkt.

Efter denna kulinariska... upplevelse gick vi tillbaka till båten och lagade té(1) och väntade. Vi ville passa in timmen efter lågvatten vid Great Yarmouth. Nu var vi lite otåliga och kom fram vid lågvatten. Strömmarna var mycket starka men det gick bra(3) att ta sig upp till Great Yarmouth Yacht Station. Några vänliga själar på kajen hjälpte oss att lägga till genom att ta emot repen vi kastade upp, och senare hjälpte stationens personal oss att flytta båten lite så den låg med aktern vid en stege.

Vi duschade och gick till The Gallon Pot igen för kvällsmat. Jag åt "Roast of the Day"(4) och Jens exmerade en lasagn som var verkligt god. Sedan var det dags för båt, té och att sova.

____
1/ Jag har väl inte nämnt det hittills, men självklart lagade vi mycket té på gasolköket under resan, minst fyra gånger per dag. Det är väldans trevligt att glida fram med en båt i fint väder(2) med en kopp té i näven.
2/ Och ännu bättre i uselt väder!
3/ Men långsamt i den starka motströmmen.
4/ Igen. Har man hittat ett bra matställe i England går man gärna tillbaka dit.

Båt på engelska floder: dag 6.

Publicerad 2011-06-26 15:04:18 i Resa

Dag 6: 2011-06-14, tisdag.

Efter en god natts sömn i Norwich snyggade vi till oss för en tur ned längs floden Yare; duscharna var gratis på Norwich Yacht Station. Solen sken och vädret var mycket fint. Norwich från vattnet är mycket varierande med smäckra, moderna, närmast futuristisk broar blandade med konstruktioner i nitade stålbalkar som ser ut att ha byggts under den viktorianska eran. Det är också väldigt blandad bebyggelse längs floden. På ena stranden kan man ha supermoderna byggnader med dyra bostadsrätter, medan det på andra sidan är nedgågna industrier. Det ligger en hel del båtar av mycket varierande kvalitet längs flodbankerna. Båt verkar vara ett stort nöje i området.

Klassiska hus i området är i korsvirke, med svart trä och vit puts, och med vasstak. Taken läggs och friseras med fina mönster, och förses med stiliga nät för att undvika att de blåser av.

Floden omges till stora delar av våtmark, vilket är ett rent paradis för många floder. Strandängarna används ofta som betesmark för kor och får. Förutom att detta ger lokala arbeten och närproducerat kött hjälper det till att hålla igång kretsloppet för en otäck liten bakterie vid namn leptospirosa. Samtidigt som turister avråds från att bada och simma i området är stora delar av floden tillåten att åka vattenskidor på...

Dagens etapp var planerad att gå från Norwich till Somerlayton, via en riktig kanal, "The New Cut". Detta gav oss tid att ta lite omvägar och besöka lite olika småsjöar vi inte tittat på på vägen upp. Det var en lugn dag under vilken vi gled fram genom skön natur i mycket sakta mak. Vi stannade till vid The Reedcutter i Cantley och åt lunch, och efter det var det dags för kanalen. Det var stark motström i den, och det var dessutom den tråkigaste delen av vår resa; den var helt rak och utan variationer.

Somerlayton hade en pub(1), The Dukes Head. Vi var en timme tidiga för att få mat(2) så vi fick spendera en timme med varsin öl(3). Vi beställde mat när köket öppnade; jag åt en köttpaj(4) med färskpotatis och grönsaker och sköljde ner det med en Woodforde's Once Bittern. Jens åt en pasta med gräddig skinksås och drack en cider av bättre kvalitet. Maten var mycket god och grönsakerna var utmärkta.

1/ Naturligtvis!
2/ Inte alla pubbar serverar mat hela dagen.
3/ Och jag passade på att ladda mobilen.
4/ Den serverades i form av en mustig köttgryta under ett smördegslock.

Båt på engelska floder: dag 5.

Publicerad 2011-06-26 11:52:10 i Resa

Dag 5: 2011-06-13, måndag.

Vi lämnade Great Yarmouth trekvart efter högvatten(1), passerade under broarna, över Breydon Water och sedan uppför floden Yare mot Norwich. Breydon Water är inte djupt och det gäller att hålla sig i den tydligt markerade farleden. Strax efter att vi kommit in på floden Yare passerade vi den pittoreska puben Berney Arms. I reklambroschyren anges att det inte finns någon allmän väg till den; en unik egenskap tydligen(2). Nu var vi för tidiga igen, den var inte öppen. Vi passerade och puttrade vidare mot Reedham. Dagens väder började grått och mulet, och nu kom regnet. Det var riktigt dåligt en stund, men framåt Reedham hade det blivit bra igen.

I Reedham stannade vi och åt lunch. Puben hade inte börjat servera lunch ännu, utan vi åt på ett fik vid namn Cupcakes. Jag åt en "Fish and Chips", Jens en "Ham and Eggs". Till detta drack vi té - vilket visade sig vara påsté av sämsta sort(3). Maten var inte heller till belåtenhet.

Det pågick en bärgning av en båt vid kajen. Det var en träbåt av typen "wherry" som man höll på att ta upp. Den hade tydligen legat vid stranden på andra sidan av floden under många år, sjunken till botten men med stora delar av skrovet stickandes upp ur vattnet. Det varierande tidvatteninlfuerade vattenståndet hade gjort att en del av skrovet ruttnat extra fort, och den var inte möjlig att renovera. Det gick åt en imponerande kran och lastbil för att få upp och bort den.

När vi skulle lägga till vid Reedham gjorde jag bort mig och plötsligt stod jag med fötterna på kajen och händerna på båten, i en vinkel jag inte kunda komma upp ur. Det var en scen som hämtad ur filmen Att Angöra en Brygga, och strax efteråt låg jag i vattnet. Det var ljummet, jag skulle gissa på cirka arton grader. Jag hade dessutom flytväst på mig och fick strax hjälp att komma upp på kajen av ett par hjälpsamma britter. Jag hade både mobiltelefon och kamera i bröstfickorna, men de klarade sig utan skador.

Efter lunch fick vi med oss fint, soligt och varmt väder upp till Norwich. När vi kom fram hade alla mina blöta kläder torkat där de hängde på tork i solen bak i båten - utom mina skor. Jag fick plocka upp sandalerna ur packningen.

I Norwich lade vi till vid Norwich Yach Station. Tidvattnet är knappt märkbart där. Stationen har duschar, toaletter samt möjlighet att fylla på dricksvatten och tömma avloppstankar(4). Floden är väldigt stillsam i Norwich om det inte regnat kraftigt så det är enkelt att lägga till över natten. Det är också centralt, men ändå naturskönt. Ett aber dock är att det ligger en kraftigt trafikerad gata längs floden, och polisbilarna har en tendens att slå på sirenerna precis vid kajen.

Kvällsmat avåts på Riverbank Restaurant, en kinesisk restaurang med buffé. Till maten drack vi en Green King IPA var. Efter det hängde vi på pubben The Complete Angler(5). Jag tog en Adnamns Bitter och Jens en lemonad. Sedan var det dags att gå tillbaka till båten. Även här gjorde alla båtmänniskor kväll tidigt.

____
1/ Tidvattnet mäts inte direkt i Great Yarmouth utan i Gorleston, vid "Yarmouth Bar".

2/ Det är väl tveksamt om det är ett plus året runt, och mycket riktigt är pubben bara öppen en del av året.
3/ Lipton. Lipton Gul. Tilltalande färg, men hemsk smak.
4/ Precis som på Great Yarmouth Yacht Station.
5/ Den ligger på andra sidan floden från ankringsplatsen.

Båt på engelska floder: dag 4.

Publicerad 2011-06-25 19:16:00 i Resa

Dag 4: 2011-06-12, söndag.

Den fjärde dagen följde vi floden Thurne ner till Thurnemouth och sedan Bure ner till Yarmouth. På vägen passerade vi Stokesby där vi hade tänkt äta lunch på The Ferry Inn. Tyvärr var vi för tidiga så vi fick istället avnjuta té med smörgåsar och scones med marmelad och "clotted cream" på Riverside Tea Rooms som låg strax bakom pubben. Här är några fotografier av lunchen:

Framåt slutet av eftermiddagen närmade vi oss Great Yarmouth. Här började vi märka av strömmarna i floden. En sak som gör området lätt att åka runt i med båt är att det inte finns några slussar. Det gör å andra sidan att man märker av tidvattnet. Långt uppe i floderna, som i Wroxham, Potter Heigham och Norwich, märker man inget av det. Närmare Great Yarmouth däremot är det väldigt tydligt; det kan vara en skillnad på 210cm mellan låg- och högvatten. Det ger starka strömmar. Bästa tiden att anlända är en timme efter hög- eller lågvatten; då är strömmarna som minst.

Det här gör det naturligtvis besvärligt att lägga till över natten. Vi valde att lägga till vid Great Yarmouth Yachtstation där det finns personal som kan kolla hur man fått till det och hjälpa en med att justera det. De var väldigt trevliga och hjälpsamma.

Här passade vi också på att använda duschfaciliteterna innan vi gjorde staden. Nytvättade, nyrakade och väldoftande handlade vi mer frukostmat, och passade på att besöka strandområdet mot nordsjön. Det är ett stort rekreationsområde för britterna, litegrann som Brighton. Här finns t.ex en nöjespir, Britannia Pier. Vi tog en tur ut på den, men det var inte så mycket som roade oss där och vädret hade blivit sämre. Vi stannade till på The Pier Taverna där jag drack en 'perry' och Jens en cider, båda av märket Gaymers. De var rätt milda och utan särskild karaktär.

Middag avåts på The Gallon Stop, en pub i närheten av båten. De hade god vällagad mat, till och med något så ovanligt (för England) som lagom tillagade grönsaker. Efter maten lärde Jens ut hur man blandar en Long Island Ice Tea, och sedan var det dags för återtåg till båten.

Båt på engelska floder: dag 3.

Publicerad 2011-06-25 18:04:50 i Resa

Dag 3: 2011-06-11, lördag.

Natten var kall och fuktig, och sovarrangemangen på båten lämnade en del i övrigt att önska. Kajutan var inte stor (jag kunde inte stå rak i den). I reklambroschyren sades det att det var "two single beds or one double bed". Dubbelsängen fick man genom att demontera bordet, lägga ner skivan och lägga dynor ovanpå. Effekten är att om man är större än medeleuropén(1) så kan man inte sätta sig vid bordet utan att vrida på det, man kan inte lägga sig på en "single bed"(2), och efter att man gjort en dubbelsäng av bordet är det inte plats för två 190cm långa människor att sträcka ut sig samtidigt, för då krockar ens fötter framme vid fören. Täcket var anpassat till ett gift par; jag och min bror behöver mer än så.

Vädret hade bättrat sig och vi satte av i stilla mak nerför floden(3) till Wroxham. Där passade vi på att äta lunch, besöka uthyraren för lite fler filtar och en instruktion i användandet av gasolköket. Vi åt "fish and chips" på ett "licensed tea room"(4) precis ovanför Wroxhams låga stenbro. En film av passagen under bron kan ses här(5).

Efter lunchen var det dags att glida ner längs floden Bure, förbi floden Ants utlopp, och vidare till floden Thurnes utlopp där vi svängde norrut, uppströms, till Potter Heigham dät vi lade till för natten. Där finns en bro till från medeltiden som inte alla båtar kan passera under, och här måste man ha en lots som tar hand om passagen om man vill uppströms. Vi åt varsin hamburgare till kvällsmat på den lokala puben och jag drack en Woodforde's Wherry. Jens drack en Strongbow cider.

Själva samhället ligger någon kilometer eller två inåt land. Vid floden är det stillsamt, särskilt kvällstid. Puben annonserar om att man har karaoke varje lördagkväll - men inte just denna. Det blev en rätt tidig kväll(7).

____
1/ Enligt någon standard från trettiotalets mitt misstänker jag.
2/ Däremot kan man kanske kila fast sig. Man lär inte riskera att ramla ur.
3/ Högsta tillåtna hastighet på floderna var sex "miles per hour", dvs 9.6km per timme. Det var svårt att avgöra hur fort båten rörde sig, eftersom det inte fanns någon hastighetsmätare. Det är dessutom hastigheten relativt land som räknas, dvs flodens ström ska tas med i beräkningen. Vi löste det genom att använda GPSen i min brors telefon.
4/ Inte var det licensiering av hur man kokar té inte. Här var det tépåsar som gällde(6).

5/ AAC-ljud och H264-video; jag har tagit filmen med min mobiltelefon.
6/ Det är det i hela England. På stormarkanden såg vi inte ett enda lösviktsté. Jag tror inte det finns överhuvudtaget. Det Brittiska Imperiet har verkligen fallit hårt, långt och tungt.
7/ Det var i allmänhet tidiga kvällar, och det verkade som om de flesta som åkte båt i området gjorde så.

Båt på engelska floder: dag 2.

Publicerad 2011-06-25 12:58:32 i Resa

Dag 2: 2011-06-10, fredag.

Fem minuters promenad från hotellet låg en stormarknad, och tvärs över parkeringen låg "The Carphone Warehouse". Vi handlade lokala kontantkort för tio pund (c:a 100 SEK) styck för att få lokal data. De var på operatören O2, med upp till 500MB data per månad, men obegränsat första månaden. Vi satte oss på fiket Costa som låg vägg i vägg med telebutiken och fikade medan vi testade de nyinköpta abonnemangen. Det fungerade fint - för min bror.

En kort promenad bort, cirka tio minuter, låg tågstationen. Tåget till Wroxham tog femton minuter, och båtuthyraren låg cirka tio minuters promenad från stationen. Båten skulle vara klar vid tvåtiden, och vi var lite tidiga. Vi lämnade bagaget och besökte puben The Kings Head där vi åt lunch och drack lite öl.

Min förrätt var en tempurafriterad blodpudding med bacon och ett stekt ägg(1). Det var mer spännande än bra. Eter den åt jag en hamurgare med bröd och klyftpotatis. Menyn berättade att de yppersta lokala råvarorna användes till denna rätt, men vad hjälper det när man har bränt brödet på stekbordet och stekt hamburgaren på en sidan tills den härdat och nästan bränts.

Blodpudding sim blandats med bacon och sedan friterats i tempurafrityrsmet.

Hamburgare med bröd, klyftpotatis, och sås.

Eftersom vi nu var i England och jag hört så mycket positivt om "Real Ale" tänkte jag ta den här veckan i akt och studera dessa på närmare håll. På Kings Head beställde jag den första av dessa, en Woodforde's Sundew. Det är inte bara en Real Ale, utan en Norfolk Real Ale. I broschyren beskrivs den som "Subtle golden beer - pale in colour and light on the palate with the distinct hoppy Woodforde's finish. Deliciously golden and refreshing.". Den var väl drickbar; den var iallafall sval. Min bror åt en lasagn och drack en cider; jag tror att han vann.

Vi hämtade båten 1430 och efter en kort instruktion i hur man kör den satte vi kurs uppströms från Wroxham. På vägen passerar man en bro som inte alla båtar kan passera under; det var väldigt lite utrymme under den. Dagsetappen var kort, ett par timmar bara genom ett naturskönt område. Efter att ha passerat den pittoreska byn Belaugh stannade vi för natten i Coltisham. Även här hette puben Kings Head(3). Kvällsmaten blev stekt kalvlever med potatismos, friterade lökringar och sås, och till detta drack jag en ale med samma namn som pubben, och en Woodforde's Wherry. Jens åt en anka som han upplevde som lite okryddad.

Vädret hade under eftermiddagen försämrats allteftersom och nu började det regna. Vi fick fälla upp kapellet på båten, vilket visade sig inte gå att fästa på alla fästpunkter. En del var trasig och andra satt på fel plats. Det fanns också några punkter på kapellet från vilka det på grund av konstruktionen läckte in vatten. Vi hade också problem med gasolköket: lågan ville inte fortsätta brinna när man släppte vredet. Vi löste det med att luta ett mopphandtag mot det.

Vi hade problem med att ladda våra medhavda elektriska apparater. Det fanns ett cigaretttändaruttag med 12V på instrumentbrädan, men det var fastskruvat med några skruvar med runda huvuden. Dessa hindrade vår adapter att komma ner i hålet och få kontakt. Vi fick anpassa adaptern genom att skava bort lite plast så att skruvhuvudena fick plats.

Adaptern gjorde om 12V till 5V, med USB-utgång. Detta fungerade fint för min brors telefon, men inte med min; den ansåg att det var en USB-enhet som inte kunde leverera laddström. Det fanns ett klassiskt brittiskt elurtag i båten, men vår adapter passade inte där. Det var 12V i det uttaget också, och vår kontaktadapter var för 110/240V.

____
1/ Man steker inte ägg i England(2), utan det man knäcker det i en panna med mycket olja i. Effekten är ett ägg med formen av ett stekt ägg, men utan det goda knapret.
2/ Icke så heller i Skottland, i min erfarenhet.
3/ Det lär finnas ett par pubbar till i Coltishall, t.ex The Recruiting Sergeant, men vi nöjde oss med det som låg närmast.

Båt på engelska floder: dag 1.

Publicerad 2011-06-25 12:23:50 i Resa

Dag 1: 2011-06-09, torsdag

Uppstigning 0400 för att packa det sista lilla. Bil till Linköping 0430, byte till annan bil i Linköping 0500, avfärd mot Arlanda. Naturligtvis var det trafikproblem i Stockholm, med köer som började före 0700 redan vid Kungens Kurva. De lättade inte förrän strax efter Norrtull. Incheckningen på Arlanda gick smidigt, men som vanligt fastnade jag i säkerhetskontrollen; larmbågen tycker inte om mig.

Flyg till Schiphol, där vi väntade åtskilliga timmar innan det var dags för flyget till Norwich. Vi åt lunch i "Food Court" och satte oss sedan på Starbucks med varsin bok. Deras Earl Grey var helt ok, deras chokladtårta däremot var extremt torr och kan inte rekommenderas. Jag provade deras "Chai Tea Latte" efter att ha frågar dem om den innehöll socker. De sade att det gjorde den inte. Det var inte sant.

Vårkyckling med pommes, sallad, och en öl.

För att flyga till Norwich fick man dels passera en passkontrol, dels en ny säkerhetskontroll. För ovanlighetens skull gick det bra att gå igenom larmbågen. Flygtiden var 30min. Norwich må ha en internationell flygplats, men den är liten, ungefär som Norrköpings flygplats. Efter att visat passen och blivit utfrågade av en civilklädd immigrationspolis tog vi en taxi till hotellet. Trafiken var helvetisk.

Hotellet, Holiday Inn, låg vid fotbollsstadion och man kunde se del av planen från hotellkorridoren på de övre våningarna. Bra rum, bra sängar, bra frukost. Kvällsmaten åt vi på en restaurang som serverade meze och som låg cirka tio minuters promenad från hotellet.

God mat i Norwich.

Semesterdags!

Publicerad 2011-06-25 12:20:15 i Resa

Kära läsare, så är det då dags för semester - eller rättare sagt(1) en berättalse om den semesterresa som jag och min bror gjort till England. Vi har åkt båt på floderna i Norfolk, nordost om London, under en vecka i början av Juni. Det här inspirerades av en artikel i DN förra sommaren(2), där journalisten beskrev det som en perfekt avslappnande upplevelse. Området är platt, floderna slingrar sig fram genom landskapet,  byarna är pittoreska, fågellivet rikt och ölet svalt och gott. Här har brutits torv sedan romarna kom och fram tills att stigande vattennivåer fyllde torvtäkterna, vilket skapade små sjöar lämpliga för rekreation. I turistsammanhang är området känt som "the Norfolk Broads". Det finns en bra och omfattande text om det på wikipedia.

Det blir ett inlägg per resdag(3), och ett avslutande inlägg om hela upplevelsen.

1/ Skrivet. :)
2/ Jag har tyvärr tappat bort länken till artikeln.
3/ Men kanske inte ett inlägg publicerat per dag.

Lättrökt lax.

Publicerad 2011-06-23 12:11:30 i Mat

Vi var på butiken och handlade igår. I den manualla fiskdisken såldes stor filéad odlad norsk fjordlax till bra pris. Vi köpte en filé. Väl hemma tände vi grillen, skar laxen i tre bitar, saltade lite, lade en bit eneträ i glöden, lade på laxen (med skinnet nedåt och strax utanför glöden), och lade på klotgrillens lock. Efter 35 minuter var laxen klar: genomgrillad, lätt rökt, och saftig. Till den serverade vi kokt nypotatis och en vit sås(1).

Gott. Mycket gott. Enkelt och lättlagat.

____
1/ Creme fraiche upplättad med lite fil, hackad tomat, dill och det gröna från ett par vårlökar, salt, peppar.

Gott, mycket gott.

Publicerad 2011-06-05 17:38:40 i Mat

För ett tag sedan tittade jag på programmet "Det söde liv" på SVT. Det är ett danskt program där en dansk konditor vid namn Mette Blomsterberg (Café Glyptoteket) gör de mest fantastiska söta och goda kreationer. Just den här gången var det citronpannkakor. Idag har min hulda fru bakat dem åt mig. Här är receptet, översatt från danska, och med lime istället för citron:

Pannkakssmet

+ 2 blad gelatin
+ 150g. vit choklad va god kvalitet
+ 2,5 dl vispgrädde.
+ Finrivet gukt skal från 2 limefrukter.

Citrussås:
+ Fileer av två limefrukter.
+ 100g socker
+ 4msk vatten
+ 1/2 vaniljstång
+ 1,5tsk majsmjöl och lite vatten

Pannkakssmet:
Blanda mjöl och socker och vispa ihop med äggen. Smält smöret i den lagg pannkakorna ska gräddas. Vispa ner det smälta smöret i
smeten. Vispa ner den finrivna ingefäran. Vispa sist i mjölken. Stek i panna på hög värme till pannkakor c:a 25 cm i diameter.

Krämen:
Lägg gelatinbladen i blöt i en halv liter kallt vatten i en halv timme. Finhacka den vita chokladen. Koka upp grädden och ta den av plattan. Efter fem minuter, häll den varma grädden över den finhackade chokladen. Rör om tills nästan all choklad smält. Vrid vattnet ur
gelatinbladen rör ut i den varma chokladgrädden.

När all choklad smält, passera den genom en sil. Tillsätt limeskalet och rör om väl. Krämen ska sedan svalna i kylskåp i minst tre
timmar eller mer, gärna till nästa dag.

Citrussås:
Skär toppen och botten av limefrukterna. Låt dem stå på botten och skär med en skarp kniv av skalen. Skär fileer ur den "nakna" frukten genom att hela tiden skära bredvid lamellerna.

Dela den halva vanlijstången på längden. Innehållet skrapas ur med en liten kniv och blandas ihop med en aning av sockret med en spatel så att fröna skiljs åt.

Vaniljsockret, den tömda vaniljstången, socker, fileer och vatten kokas upp och reds med lite majsmjöl utrört i lite vatten. Det
ska bara redas något, absolut inte tjockna helt. Kyl väl innan servering. Såsen kan förvaras i kyl 2-3 dagar.

Pannkakor:
Lägg avsvalnade pannkakor på ett bord. Vispa den kylda krämen fluffig med en elektrisk visp. Fördela den på pannkakorna. Stryk ut
krämen tunnt med en spatel så att det täcker hela pannkakan.

Rulla ihop pannkakorna försiktigt, lägg dem på ett platt fat och täck med en plastfilm. Låt stå i kylskåp en till två dagar innan servering. Putsa av ändarna. Skär cylindern snett och assymetriskt. Ställ bitarna på en assiett, ringla sås runt om och servera.

Om

Min profilbild

Mhwc

Jag är en lätt medelålders man med smak för intellektuella äventyr. Om du, mot förmodan, vill komma i kontakt med mig så är min epostadress förnamn.efternamn@gmail.com. Eller så kan du lämna en kommentar på senaste inlägg. Det har hänt att jag svarat - ibland efter 9 månader. :)