mhwc

Dag 4: Haut Koenigsbourg och Riquewihr med omnejd

Publicerad 2010-06-30 10:55:46 i Resa

Idag var cykelturen bara 28km.

Mellan bäddmadrassen och lakanet låg en tunn extra madrass. På ovansidan var den luddig, men undertill var den plastad. Det betydee dels att den halkade runt när man vände på sig, dels att man blev svettblöt på den sida som man hade ner. Efter gårdagens strapatser svettades vi en hel del, och följdaktligen blev det lite si och så med sömnen. Jag har varit med om värre på ett B&B i Glasgow; där var madrassen plastad och lakanet låg direkt på.

Väderleksrapporten från yr.no berättade att det skulle vara lite moln men uppehåll. Ute vräkte det ner. Fönstret i vårt rum var helt täckt av rinnande regn. Prognosen var i och för sig för Strasbourg, men det är inte så långt bort. Det kändes bra att förmidagen bestod av en busstur.

Frukosten var en standard buffefrukost, men man fick koka sina ägg själv i vad som såg ut som en liten fritös fylld med vatten. Det fanns inget tevatten. Jag provade kaffet, och det tävlade nog i uselhet med det som serveras på pizzeria Sandra i Ryd, Linköping: stått på platta länge och hållits varmt tills det smakar brännt och surt.

Besöket på Haut Koenigsbourg var bra. Fästningen ligger på drygt 700m höjd och det är en slingrande serpentinväg upp dit. Det är trångt i svängarna för en buss; förarna avskyr cyklister. Borgen var ett offer för de svenska trupperna 1632 och lämnades i ruiner i några hundra år. Den tyske kejsaren Wilhelm II lät restaurera den som en maktsymbol; mellan 1900 och 1908 lade man ner stora resurser på att återställa borgen till det skick den nu är i; en modern representation av hur den kanske såg ut på 1400-talet. Det är ett mäktigt byggnadsverk. Vi tog del av en guidad visning; den var mycket bra.

Efter att bussen kört oss tillbaka till hotellet var det dags för dagens cykling. Vädret hade bättrat sig; det var uppehåll och allteftersom avtog molnigheten tills det var helt klart och strålande sol. Färden gick utför, genom Mittelwihr, till det platta landet närmare Rhen. Picknicklunchen var efter en timme under körsbärsträd med mogna körsbär. Efter en stund fick vi sällskap av ett par storkar som tiggde. De åt allt de fick utom melon.

Picknickluncherna är ett tema med variation. Det är en grönsallad med dressing, idag med roquefortost och valnötter, en matigare sallad, idag potatissallad, ett par sorters paté, marinerade tomater, cornichons, frukt, bröd, ost, och skinka. Det finns jos, vatten, vin och öl. Efter att ha ätit för mycket cyklade vi förbi Ribeauvillés järnvägsstation vidare mot Illhausern, mot Ostheim, sedan Beblenheim och tillbaka till hotellet. Vi cyklade i maklig takt och njöt av turen.

(Här ser vi ett typiskt traditionellt hushörn på ett modernt hus: fasaden är putsad men man har lämnat hörnet fritt så alla kan se att man haft råd att bygga sitt hus i sten - båda våningarna.)

Vi åt kvällsmat på Le Grappe d'Or (den gyllene druvan). De var egentligen fullbokade, men vi charmade till oss ett bord. Till förrätt åt jag en fransk löksoppa med krutonger och ost. Till detta drack jag ett glas riesling. Huvudrätten var vit sparris med stekt kycklingbröst. Som tillbehör fick vi sauterad fänkål, palsternackspuré och stekt grov pasta som närmast kan beskrivas som finstrimlad knödel. Vi drack en torr, eller snarare torrare, pinot gris till huvudrätten. Sedan blev det en espresso och en lagrad plommonbrännvin, Prune Vieille. Plommonbrännvin är kanske mest känt för svenskar i form av slivovitz från forna Jugoslavien. Prune Vieille är av en betydligt bättre kvalitet än det jag druckit tidigare.

Dag 3: Colmar till Riquewihr

Publicerad 2010-06-28 14:28:26 i Resa

På hotellet fanns den här skylten som man kunde använda om man inte ville bli störd. Översatt lyder den "Stör mig inte, jag tittar på canal+.". Visst tolkningsutrymme föreligger...

Inledningsvis var det samma väg som igår, längs kanalen och floden, men sedan svängde vi av mot Wettolsheim(1), sedan till Wintzenheim, Turckheim, Katzenthal, Meerschwihr och Kientzheim(2). Där var det picknick, under Jesus vakande öga. Det var inte det första krucifix vi såg, och definitivt inte det sista.

Kientzheim var en pittoresk liten stad med delvis intakt ringmur, ett privilegium inte alla små städer tilläts av den lokale härskaren. Muren och tornen är till stora delar kvar, även om vissa hus numera inkorporerar en del av muren som vägg.

Efter maten var det dags för dagens bonustripp upp i Vogeserna; från Kientzheim till Hachimette via Kaysersberg. Här var det rejäla backar och uppåt mest hela tiden; klockan tre gjorde vi ett besök på mejeriet La Graine au Lait. Där görs en berömd ost, münster. Den kan tydligen inhandlas på Norins Ost i Linköping. Det lär finnas en svensk variant som heter "mönster"(3). Även den lär gå att hitta i Linköping. Naturligtvis var det ostprovning, komplett med lite vin.

Sedan bar det ner, tillbaka till picknickplatsen, och sedan upp bland vinfälten till Riquewihr, där hotellet, Hotel le Riquewihr, låg. Den totala dagsetappen blev 50km, 29+21. Hotellet har en pool i källaren, någit vi inte bevistade; istället hamnade vi i hotellbaren och tog en öl. Kvällsmaten avnjöts gemensamt; på menyn stod bland annat kalvrullader med surkål i, och en mäktig sås.

Hotellrummet var trevligt, med snedtak och ännu en parfymerad heltäckningsmatta och ett badrum utan ordentlig ventilation. Hotellet hade gratis wifi som osnyggt låste till enheten; efter att min bror först kopplat upp sig var jag tvungen få en annan användare för att det skulle fungera.

1/ Det är så franska namn på orterna i Alsace
2/ De ligger tätt, byarna.
3/ Ursprungligen marknadsförd som Svensk Münster, med "münster" i ostsammanhang är visst märkesskyddat av franska bönder som bränner traktordäck på motorvägarna och dumpar gödsel på din farstutrapp när de är missnöjda med dig.

Dag 2: Colmars omnejd

Publicerad 2010-06-27 12:54:17 i Allmänt

Dagen började med frukost på hotellet. I mångt och mycket var det som en standardfrukost på ett svenskt hotell, men det var lite annorlunda bröd. Till exempel fanns det inget mörkt bröd; istället fanns det gifflar. Vi provade cyklarna på baksidan av hotellet, fyllde upp vattenflaskorna, fäste kartorna på styret och så bar det iväg. Vi cyklade söderut genom Colmar, längs en kanal och sedan längs floden Lauch. I storlek var den som en svensk å, men vi misstänkte att den kan svälla en hel del om det har regnat mycket. Vi har dock hört att det här är en del av Frankrike ned ovanligt lite nederbörd.

Vi följde floden till Herrlisheim, och sedan Hattstatt, Obermorschwir, och Husseren les Châteaux till Eguisheim. Det var en del saftiga backar på vägen och bitvis fick vi leda cyklarna. Över landskapet vaktar en medeltida borg (eller ruin), Donjons d'Eguisheim cirka 700m över havet. Efter en vinproving på Wolfberger i Eguisheim med tillhörande visning blev det picknicklunch med mer vin. Det fanns även vatten... Vi tittade på en park med storkar(1), och sedan var det återfärd i egen takt till Colmar. De som ville stannade en stund i Eguisheim och turistade; storgatan var skådeplatsen för en utbredd loppmarknad.

Det finns många äldre byggnader i området, och de är genomgående i sandsten och korsvirke. De som har haft råd har byggt nedersta våningen i sten och övre våningar i korsvirke. Det är levande byggnader; folk bor i dem. Det är charmigt, men jag kan tänka mig att det är lågt i tak inomhus, udda vinklar, skeva golv, etc. Vissa hus vi sett bågnar betänkligt. På många ställen har den medeltida putsade fasaden kompletterats med en parabolantenn - fastskruvad i de månghundraåriga balkarna. Många av sandstenshusen är också putsade, men då har man ofta lämnat hörnet rent, så att det syns att huset är i sten.

Tillbaka i Colmar var det middag på egen hand. Vi tog en rundtur i staden och letade rätt på en creperia vi sett kvällen innan. Det var ett matställe av typen "hål i väggen"; man gick in förbi avhämtningsdisken, genom en kort korridor till ett rum innanför. På vägen passerade man en hund; i Sverige hade den restaurangen fått lägga ner verksamheten. Vi åt en galette(2) med ost, bacon och lök på och drack en torr cider från Bretagne till.

____
1/ Storken är en klassisk fågel i Alsace och har varit närmast utrotad. Genom att restaurera våtmarker och ett avelsprogram har man lyckats återställa populationen; numera är storken en vanlig syn i området.
2/ En bovetepannkaka.

Dag 1: Till Colmar

Publicerad 2010-06-26 15:19:51 i Resa

Dag 1:
Hotellets bufféfrukost höll hög klass; det fanns allt. Av de hotell jag bott på hittills är det bara Clarion på söder i Stockholm som haft en större frukostbuffé; där fanns till och med japansk frukostmat.

Arlanda har numera ett upplägg där alla tvingas checka in sitt bagage med hjälp av en maskin. Det är naturligtvis kö till dem, och jag såg en tysk herre med synproblem som inte klarade av att läsa texten på skärmen. Efter att man fått sitt bordningskort och remsor till väskorna köar man sedan för att lämna in väskorna. Sedan köar man till säkerhetskontrollen. Sedan köar man vid bordningen av planet. Det var överbokat; innan vi tilläts gå på var tre personer tvungna att acceptera att ta ett senare plan.

På vägen mellan säkerhetskontrollen och porten till flygplanet tvingas man gå igenom försäljningsarean. Det var en viss doft av parfymer där; jag kan tänka mig att det inte vore så trevligt för de som är allergiska.

Själva flygresan gick bra. I Frankfurt när vi kom vi av planet hamnade vi till min förvåning i samma område som folk väntade för att få gå på plan. Jag har inte varit med om det tidigare; de två flödena brukar vara separerade(1). Bagageuthämtningen gick smidigt, vi hittade mötesplatsen för gruppen, busschauffören dök upp (något försenad) och den luftkonditionerade bussen tog oss till hotellet i Colmar med en halvtimmes paus på vägen. Hotellet, Hotel Turenne i Colmar, har fri wifi(2).

Hotellrummet var litet, med udda vinklar överallt. Det fanns ett askfat på en hylla, vilket kanske förklarar en del av lukten... men samtidigt deklarerade hotellets informationsmaterial att om man röker på rummet kostar det en natt extra. Heltäckningsmattan hade en parfymerad lukt som naturligtvis genomsyrade rummet. Man kunde öppna fönstret, men då stannade luftkonditioneringen. Det var snedtak i hela rummet, inklusive badrummet, till vilket det inte fanns en riktig dörr. Istället var det en vikdörr i brun plast.

Innan kvällsmaten var det en liten guidad tur av staden. Colmar är en mycket gammal stad och full med pittoreska hus i korsvirke, trånga gator, udda vinklar. etc. Turen slutade vid en restaurang där vi satte oss i den lilla trädgården bakom; den hade vinrankor som tak. Därpå följde en trerätters måltid.

Till förrätt fick vi grillad getost på rostat vitt bröd på en salladsbädd med valnötter. Sedan följde rieslingpocherad forell med kokt potatis, och sedan kunde man välja mellan créme brylé eller sorbet. Till detta drack vi en flaska av den för oss okända druvan sylvaner. Det tog två och en halv timme, och sedan blev det lite mer guidning på vägen tillbaka.

____

1/ Jag flyger inte så ofta.
2/ En genomgående trend, skulle det visa sig.

Dag 0: Linköping - Arlanda

Publicerad 2010-06-26 10:39:29 i Resa

Vi körde bil från Linköping till Arlanda redan på fredagen; alternativet hade varit att stiga upp klockan fyra på lördagsmorgonen och då hade vi ändo inte haft några marginaler att tala om. Som vi gjorde nu hann vi med att äta middag på Sushi-Zen i Stockholm, besöka bekanta i Uppsala, och sova gott(1) en natt.

Vi bodde en natt på hotellet "Quality Hotel Airport Arlanda". Receptionen ligger en våning upp, i samma plan som ett köpcenter, från entrén; det finns en hiss av fransk modell(2) men den är lätt dold jämfört med den smala trappan. Rummet var fint, och sängarna bra men smala, bara 60cm. Det låg på åttonde våningen, med utsikt över motorvägen. Man kunde höra trafiken tydligt genom fönstren, och också en del inflygande plan som passerade ovanför.

1/ Nåja.
2/ Liten, trång, långsam.

Alsace på cykel.

Publicerad 2010-06-26 09:43:06 i Resa

För ett par veckor sedan var jag i Frankrike(1), och jag skrev som vanligt lite resedagbok. Jag brukar inte annonsera på internet när jag är bortrest, så tråkigt nog kan jag inte publicera mina betraktelser direkt på bloggen. Nu. när jag är hemma igen, tänkte jag dela med mig av texterna, i något bearbetad form. Några bilder blir det också.

Det här var en resa i Merlot-resors regi; man cyklar i ett vindistrikt. Det var en vecka, lördag till lördag, med flyg t.o.r Arlanda - Frankfurt, och buss till och från Frankfurts flygplats. Vi började i Colmar och slutade i Strasbourg. Det var fem dagar med cykling, två dagar som dominerades av resa till och från, och en fridag.

Det var en väldigt väl upplagd semester, och jag rekommenderar semesterformen. Jag reste med min bror, och vi tillhörde det yngre segmentet i sällskapet; totalt var vi 22 och några var pensionärer(2). Mer fysiskt krävande var det inte, men jag skulle rekommendera att man cyklar en hel del innan man åker; kondition är alltid bra och en okänslig bak är en fördel.

Området vi cyklade i är en jordbruksbyggd; floddalen i vilken Rhen rinner, från söder till norr. Det är ett bördigt område. Runt floden odlas spannmål, majs, grönsaker, etc. På östsidan begränsas dalen av Schwartzwald och i väster av Vogeserna. Dessa bergskedjor är skogsbeklädda, och kullarna som leder upp till dem domineras av vinodlingar.

Det finns vissa anknytningar till Sverige i området; 1632-1634 var t.ex Colmar besatt av den svenska hären. När den begav sig av hade folkmängden i området halverats. I Vogeserna finns en ras kor som lär härstamma från den här tiden och den svenska fjällkon. Mjölken används till exempel till att göra den berömda Münsterosten.

____
1/ I Alsace. Det nordöstra hörnet, strax intil Tyskland.
2/ En av mina arbetskamrater uttryckte det som "Ja, Mats, nu har du varit på din första pensionärsresa.".

Het chili.

Publicerad 2010-06-25 12:07:49 i Mat

Förra året satte vi lite chilifrön och det blev en stor mängd med plantor. De har inte gillat den svenska vintern, men vi har ändå fått ett par chilifrukter. Som alla vet blir ju chili odlad i sverige inte så stark, särskilt om den inte fått stå ute i solen. Det är fel. Jag delade en frukt och tog ur kärnorna, och sedan slickade jag på fingret. Det tog 20 minuter innan det slutat bränna.

Utsikt.

Publicerad 2010-06-11 22:55:32 i Resa

Vi kan se bilen från fönstret.

Jag är i rummet på åttonde våningen på Quality Airport Hotel Arlanda. Man kan inte bara se bilen på parkeringen; man kan se, och höra, motorvägen. Man kan också höra flygplanen när de kommer in för landning. Det är varmt på rummet. Det finns en möjlighet att dra igång klimatanläggningen, men den bullrar en hel del och att sova med den på kan man glömma. Man skulle kunna säga att man får vad man betalar för...

Om man inte kan sova kan man stiga upp redan 0400 och äta frukost, matsalen öppnar då. Vi planerar en senare uppstigning än så; det blir en rejäl sovmorgon jämfört med min vanliga uppstigningstid.

Om

Min profilbild

Mhwc

Jag är en lätt medelålders man med smak för intellektuella äventyr. Om du, mot förmodan, vill komma i kontakt med mig så är min epostadress förnamn.efternamn@gmail.com. Eller så kan du lämna en kommentar på senaste inlägg. Det har hänt att jag svarat - ibland efter 9 månader. :)