mhwc

Långkok

Publicerad 2010-07-22 08:22:23 i Mat

Vi har ätit kalops. Det är kanske inte så märkligt i sig, men det är tydligen en moderiktig maträtt numera; långkok har blivit populärt. Tänk alla dessa år jag varit helt ute med min husmanskost. Nu är jag tydligen hipp och het helt plötsligt.

Det tar fem timmar att laga den här kalopsen. Eller, mer precist, det kan ta fem timmar mellan det man börjar och att man kan servera, men den tid man faktiskt står med händerna i matlagningen är kanske en 40 minuter. Det är det väl värt.

Ta färsk oxbringa med ben. Bryn den runt om. Koka den sedan med kryddor som lagerblad och kryddpeppar tills köttet är mört och släppt från benet. Det kan ta tre till fyra timmar. Ta upp köttet och separera det från ben och annan vävnad. Skär i bitar. Gör sås av buljongen; red och krydda. Lägg i köttet, värm upp och servera.

Till kalopsen kan man ha t.ex pasta eller bulgur, men bäst passar potatis, och helst en mjölig sort som King Edvard. Traditionellt har man ju inlagda rödbetor till, men inlagd gurka passar också, och en klick gräddfil och saltgurka går också bra.

Lämpliga drycker är alltifrån vatten och öl (och ju mörkare och fylligare desto bättre) till fylliga röda viner, bara det inte är sött.

Bon Apetit!

Dag 7: Fridag i Strasbourg.

Publicerad 2010-07-13 12:36:00 i Resa

Den här dagen innehöll ingen cykling. :)

Vi sov lite längre än vi brukat under veckan hittils, och när vi kom ner till frukosten var vissa delar av den slut. Till exempel äggröran, och det kan ha funnits stekt bacon tidigare. Jag öppnade diskret varmhållningslådan så att personalen skulle se det. Personalen smällde resolut igen den; vissa saker vill man inte se.

Vi vandrade runt i staden och tittade på de två store begivenheterna: området som kallas Petit France, och katedralen, det ena fint och den andra imponerande. Vi tittade också på det imponerande medeltida vi-ska-ha-tull-annars-jävlar bygget tvärs över floden. Strasbourgs rikedom kom sig från att man beskattade kommersen, och det var mycket sådan på Rhen.

Det var lunch och middag på egen hand; det blev lite enklare mat. Till lunch åt vi en Tarte Flambé; det är en tunn pizzabotten med pålägg som craime fraiche, lök och strimlad skinka. Till den drack vi te. Middagen blev en cordon-bleu av kalv med münsterost, grovskuren pommes, och en timbal med muskotnötkryddad spenat i äggstanning.

Kvällen ägnade vi åt att packa om så att flaskorna vi handlat skulle komma fram hela, samtidigt som man vill undvika övervikt. Kvällen avslutades med att vi såg på fotboll och lade oss tidigt.

Dag 6: Itterswiller till Strasbourg

Publicerad 2010-07-13 12:17:18 i Resa

Det här var längsta dagsetappen, 48km.

Frukostmatsalen var inte stor nog för att ha plats för hela vårt sällskap; vi blev förvisade till en grottliknande vinprovningsbar en halv trappa ner genom ett lågt, runt, valv. Det var charmigt i stil, men luften var inte så frisk.

Cyklingen idag inleddes med ett par rejäla backar(1). Därefter blev det bättre - av och till kanske lite väl bra, man fick bromsa med alla tre bromsarna i vissa nedförsbackar. Från Itterswiller cyklade vi till Eichoffen, Mittelbergheim (via fler backar), Gertwiller, Goxwiller, Bernai, Bischoffsheim, Rosheim, Molsheim till Avolsheim, och där blev det lunch. Det var en fin plats med ett par fiskedammar vid kanalen vi sedan skulle följa in mot staden. Picknicklunchen kompletterades idag med sött mousserande vin.

Efter lunchen blev det 19km lätt cykling längs kanalen(2)(3) till Strasbourg och hotellet, Hôtel Best Western Monopole Metropole. Av någon anledning skyltas det väldigt lite med "Best Western" i namnet, och mycket med Monopole Metronome...

Kvällens middag avnjöts gemensamt på restaurangen Le Chaine d'Or, dvs Den Gyllene Kedjan. Ljudnivån var mördande, och det dröjde innan vi fick mat. Till förrätt åt vi sniglar (i vitlöks- och persiljesmör). Till huvudrätt var det anklår med haricot vertes med rosmarinolja, små gröna bönor(5) med tomataktig sås och en grillad tomat med basilika på. Efterrätten var en tallrik med espresso, en bit klarbärstårta, en liten brylépudding och en kula glass. Till detta drack vi en Riesling från Mittenheim.

____
1/ En av våra medresenärer fick migrän av backarna, och avnjöt resten av turen i följebilen.
2/ Egentligen två; en för vattenreglering av området som troligen är den ursprungliga floden och är fördämd här och där, och en för trafik med slussar(4).
3/ Det var inte backigt och sluttade mest svagt utför.
4/ Slussarna har tacits ur drift och slussvaktarstugorna har till största delen sålts till privatpersoner som gjort om dem till mer eller mindre fina bostadshus.
5/ Jag tror att det var färska sojabönor.

Dag 5: Riquewihr till Itterswiller

Publicerad 2010-07-12 12:44:50 i Resa

Dagens etapp var på 31km.

Nu på morgonen upptäckte jag hemligheten med tevattnet: man fick be om det. Jag förstår mig inte på fransmännen; man förutsätts prata med andra här...

Cyklingen idag inleddes med att vi cyklade upp genom Riquewihr. Det var brant. På ovansidan kunde man betrakta den pittoreska stadsporten och en del av den gamla ringmuren, med tillhörande hus.

Vägen gick vidare till Hunawhir, Ribeauvillé, Bergheim, Kintzheim, Châtenois till Scherwiller. Där var det lunch och besök hos Domaine André Dussourt, komplett med vinprovning.

Mätta och lulliga cyklade vi sedan vidare; Dieffenthal, Dammbach-la-Ville, Blienschwiller, Nothalten paserades innan vi nådde fram till Itterswiller. Vi tog in på Hôtel Kieffer.

Hotellet var charmigt. Vi lyckades titta in på en vinprovning och fick ett glas pinot noir som vi avnjöt på en bänk under en vinranka medan vi väntade på att det skulle bli dags för den gemensamma middagen. Utsikten över landsbygden var fin; hela stället beskrivs, som så mycket annat i området, bra av ordet pittoreskt. Det är klart; det finns moderna inslag också. Idag har vi till exempel cyklat förbi en Lidl-butik.

Dagens gemensamma middag var kanske inte den mest inspirerande rätten; en rustik gryta med framträdande kålrotssmak, och mysteriekött(1) i en brun sås.

Utanför vårt rum fanns en balkong/loftgång där man kunde sitta och avnjuta solnedgången, om vädret hade varit bra. Nu slapp vi det. Sängarna var något korta och hade gavel både vid huvudände och fotände, något som inte riktigt passar oss långa nordbor. Täckena var som vanligt hejdlöst för varma, och naturligtvis fanns det extra filtar i ett skåp. I badrummet kunde förnimmas en svag mögellukt. Det blir så när enda ventilationen är ett 12cm grovt rör med självdrag. Detta är ett genomgående tema för små hotell har jag tyckt mig märka.

Hotellet ligger i ett gammalt sten och korsvirkeshus, och det fanns en hel del udda mått, vinklar och vrår. Till exempel var frukostmatsalen delad i två, varav en del låg en halv trappa ner genom ett lågt valv. Där luktade det vinkällare, en inte helt behaglig doft.

Vi har noterat att skyltar som anger hastighet är något av ett förslag eller råd; genomgående är byarna skyltade trettio (och det behövs) men man kör så fort man vill och kan. Vem som lämnar företräde är en förhandlingsfråga, och parkering sker lite där man känner för det, gärna på trottoarer, och gång- och cykelbanor. Inte för att det finns så många av de senare, men ändå. Ibland finns det målade parkeringsrutor upp på trottoaren också, vilket tydligt markerar dess status i trafiksammanhang.

Där en cykelbana korsar en väg är asfalten ofta målad, heltäckande. Grönt är en vanlig färg, men man tar vad man haver; vi har t.ex sett rosa användas idag. Överlag är man förtjust att måla med heltäckande färg på asfalten, det blir säkert extra bra vid regn.

____
1/ Dvs, det går inte att avgöra vilket djur det kom från. Troligen var det nötkött, men det kan ha varit åsna eller känguru eller ...

Om

Min profilbild

Mhwc

Jag är en lätt medelålders man med smak för intellektuella äventyr. Om du, mot förmodan, vill komma i kontakt med mig så är min epostadress förnamn.efternamn@gmail.com. Eller så kan du lämna en kommentar på senaste inlägg. Det har hänt att jag svarat - ibland efter 9 månader. :)