mhwc

.

Åter i Sverige.

Publicerad 2009-09-26 19:12:17 i Resa

Jag har varit några dagar i södra Bajern(1). Vi(2) tog ett strategibeslut innan resan att inte ta med några datorer och annat med vars hjälp man kunde blogga eller så. Nej, det blev en nästan internetfri resa på en vecka. Först var det två dagar med bil söderut, sedan tre dagar på plats, och så två dagar med bil norrut. Man vänjer sig snabbt vid tre-filiga motorvägar med fri fart på, men i jämförelse står sig våra svenska tvåfiliga motorvägar väl. En del bilar kör med 'fri fart'-konceptet där också.

Kombinationen automatväxellåda, farthållare och GPS(3) är oslagbart bekväm(4).

____
1/ Fristaten Bajern, som man noggrant blir upplyst av skylten när man kommer in över bron från Österrike. Det är tydligen mer eller mindre en olyckshändelse att det råkar vara Tyskland också.
2/ Jag och min bror.
3/ Även om den säger 'sväng till höger' istället för 'sväng åt höger'. Etc.
4/ Men tåg hade nog varit bekvämare. Dock var det dyrare än bil/färja och flyg.

Handla sprit på nätet!

Publicerad 2009-09-07 17:43:00 i Mat

I DN idag kan man läsa på debattsidan hur nuvarande VD (Magdalena Gerger) vill möjliggöra gårdsförsäljning av vin från svenska gårdar. Detta ska realiseras genom att man kan beställa gårdsproducerat vin via en "e-beställningstjänst" på systembolagets hemsida. Man beställer, och sedan kan man hämta ut vinet i någon av bolagets butiker.

Det här kan man naturligtvis uppfatta som bakvänt och märkligt, men jag tar istället fasta på den bärande idén: man ska kunna beställa via systembolagets hemsida. Givetvis ska man kunna beställa från hela sortimentet, inte bara ett 'gårdssortiment'. Lika givet ska naturligtvis vara att man via samma hemsida ska kunna beställa alkohol som systembolaget vanligtvis inte för; dvs privatimporten ska kunna skötas här, t.ex från små franska vingårdar eller belgiska bryggerier med lambic-öl som specialitet(1).

Äntligen! Då kommer vi att slippa pappersexercisen på det lokala bolaget, slippa att bolaget påstår att det man beställt inte finns trots att man kan läsa om produkten på tillverkarens hemsida, slippa att de inte hör av sig fast de så lovat, etc. Ja, nu ska vi helt enkelt kunna uppleva en riktig service på bolaget!

Eller, möjligheten finns att det kan bli så. Tyvärr tvivlar jag på att denna vision blir verklighet. Bolaget har inte hittills visat någon vilja åt det hållet.

____
1/ Av just detta har jag personlig erfarenhet. Det gick inte så bra. Jag kollade sortimentet på Lindemans och besökte bolaget i Skäggetorp(2) och fyllde i ett formulär. Jag villa ha en låda med 24st Lindemans Cassis 0.25l. Mannen på bolaget lovade höra av sig om det var något problem, och/eller när beställningen kom. Fyra veckor senare ringer jag och kollar. Då säger han att importören berättat att den storleken inte finns i lådor om 24. Att han lovat höra av sig vid krångel/leverans ville han inte kännas vid. Vilken servicekänsla!
2/ Numera i Tornby.

I bitar.

Publicerad 2009-09-05 21:29:33 i Allmänt

Det sa "klonk" i gräsklipparen och sedan ville den inte rulla vare sig framåt eller bakåt. En närmare undersökning gav vid handen att kuggkransen i vänster bakhjul gått sönder. Bitarna låste rörelsen både framåt och bakåt. Nu har jag tillfälligt löst problemet genom att ta bort alla rester av kuggkransen och köra med rivning bara på höger bakhjul. DEt fungerar, men inte perfekt. Det är dags att hitta någon som säljer reservdelar.

Om

Min profilbild

Mhwc

Jag är en lätt medelålders man med smak för intellektuella äventyr. Om du, mot förmodan, vill komma i kontakt med mig så är min epostadress förnamn.efternamn@gmail.com. Eller så kan du lämna en kommentar på senaste inlägg. Det har hänt att jag svarat - ibland efter 9 månader. :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela